سه شنبه ٣١ فروردين ١٤٠٠
صفحه اصلی > صفحه اصلی >
فهرست اصلی
بخش ویژه فراخوان
همایش های برگزار شده
...

 

 


  چاپ        ارسال به دوست

واقع نمایی گفتار معصومان بر اساس مراعات سطح فهم مخاطب در روایات اعتقادی
معرفی آثار منتخب؛

پایان‌نامه: واقع نمایی گفتار معصومان بر اساس مراعات سطح فهم مخاطب در روایات اعتقادی

پایان‌نامه«واقع نمایی گفتار معصومان بر اساس مراعات سطح فهم مخاطب در روایات اعتقادی»، اثر «حمیدرضا مقیمی اردکانی» در گروه علمی «کلام» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، پایان‌نامه«واقع نمایی گفتار معصومان بر اساس مراعات سطح فهم مخاطب در روایات اعتقادی»، اثر «حمیدرضا مقیمی اردکانی» در گروه علمی «کلام» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

بر اساس این گزارش، در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: رعایت فهم مخاطب، اگرچه مجوّز «القای خلاف واقع»، «اخفای واقع» و «بیان غیر مستقیم» است؛ اما به واقع‌نمایی گفتار معصومان آسیب می‌زند.

اگر امامان، برای «مراعات فهم مخاطب»، گاهی «القای خلاف واقع» کرده‌اند، با تمسک به عقل، قرآن، شأن هدایتگری معصوم و جداسازی احادیث تقیه‌ای، واقع‌نمایی قطعی معظم احادیث و اطمینانی باقی‌مانده اثبات می‌شود.

امکان و تحقق «اخفای واقع» از دو جهت به غیر واقع‌نمایی می‌انجامد:

1. احتمال وجود واقعیتی متفاوت از بیانات دین را سبب می‌شود که مستلزم کذب کلی قرآن و عقل است.

2. ترکیب نگفته‌ها با گفته‌ها، حکایت گفته‌ها از واقعیت را معوج می‌سازد. برخی، برای دفاع از واقع‌نمایی، با فرض اینکه نگفته‌ها در طول گفته‌ها است و خدا در بیان معارف بخل ندارد، به این اشکال پاسخ داده‌اند. این پاسخ را کلی می‌توان پذیرفت؛ اما به صورت کبروی باید گفت: اولاً. تأثیر ترکیبی بودن واقعیت بر واقع‌نمایی گسترده نیست؛ ثانیاً. حتّی در معارف در هم تنیده، می‌توان با «لابشرط» کردن گزاره‌ها، واقع‌نمایی حداقلی را حفظ کرد. افزون بر این، اخفای واقع از جهت مصداق، بیشتر در باره ولایت تکوینی، شئون امام و ... است.

با بررسی شیوه‌های معصومان، در «بیان غیر مستقیم»، نتایج زیر به دست آمد:

1. «مبالغه»، «کنایه» و «سخن رمزی» برای تفهیم به فهم پایین مناسب نیست.

2. تمایز بین «ادعیه» و «خطابات» معصومان و به کارگیری، برهان، خطابه و جدل گاهی مناسب است.

3. رعات نکردن قواعد کشف واقع از شیوه‌های مقبول، به تشابه و اَحیاناً تعارض و غیر واقع‌نمایی روایات می‌انجامد.

4. از صناعات خمس، تنها برهان واقع‌نمایی دارد؛ اما خطابه، جدل و شعر نسبت به واقع‌نمایی «لابشرط» بوده و مغالطه، گاهی مطابق واقع است.

شایان ذکر است، پایان‌نامه«واقع نمایی گفتار معصومان بر اساس مراعات سطح فهم مخاطب در روایات اعتقادی»، اثر «حمیدرضا مقیمی اردکانی» در گروه علمی «کلام»، در «موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) » دفاع شده است.

گفتنی است، در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه، از میان 933 اثر رسیده به این دوره، پس از ارزیابی اجمالی، 169 اثر به مرحله دوم داوری (ارزیابی تفصیلی) راه یافتند. از این تعداد، 54 اثر نامزد برگزیدگی شدند که پنج اثر رتبه برگزیده و 23 اثر رتبه شایسته تقدیر را به دست آوردند، نویسندگان 26 اثر نیز شایسته تحسین شدند.


١٥:٢٦ - 1398/11/03    /    شماره : ٤١١٦٥٢    /    تعداد نمایش : ٥١٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




 


 

بازديدکنندگان امروز :741